با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پست ایران دستخوش تحولی عظیم شد. شیوه های نوین پستی روز به روز گسترش و کمیت و کیفیت خدمات ارتقاء یافت. از آن زمان تاکنون با وجود وسایل گوناگون ارتباطی نظیراینترنت و پیامک، پست به عنوان یگانه رسانه ارتباطی ساده، سریع، مقرون به صرفه و مطمئن همچنان جایگاه خود را نزد عموم حفظ نموده است.
در جهان مدرن کنونی با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از خدمات وآیتم ها به فراموشی سپرده می شود و جای خود را به سیستم های جدید و به روز می دهند که در این خصوص هرچند شرکت ملی پست از این توسعه و پیشرفت ها بی بهره نبوده و خود را به روز کرده اما پست از آن مدل خدماتی است که نقش و خدمات اولیه آن نیز دارای اهمیت خاصی است و چیزی ایجاد نشده که جایگاه این خدمات را بگیرد.
با توجه به نیازهای روز افزون مردم در زمینه ارتباطات و رشد جمعیت و افزایش درخواست برای جابجایی مراسلات و امانات پستی و ضرورت ارائه خدمات جدید در این زمینه، ضرورت ایجاد و گسترش خدمات متعدد و متنوع برای پاسخگویی به این نیاز احساس و همین امر سبب شده تا پست در ایران همپای سایر کشورها، سرویس های نوین و پیشرفته را با استفاده از آخرین تحولات در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاع ‌رسانی ارائه دهد.
شرکت پست از شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد که در سال ۱۳۶۷ با سرمایه اولیه پنج میلیارد ریال و با هدف ارائه خدمات پستی آغاز به فعالیت نمود.

• درادامه مطلب به اعم وظایف شرکت پست اشاره می کنیم :
1) تدوین راهبردها و سیاست ها، اهداف کلان و برنامه های اجرایی شرکت، جهت توسعه و بهبود ارائه خدمات پایه پستی و ارائه خدمات غیر پایه پستی در مناطق محروم و سایر مناطق کشور براساس مصوبات کمیسیون مادامی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری و فعالیت دراین مناطق نداشته باشد.
2) بررسی و مطالعه فضای کسب و کار و شناخت نیازهای پستی جامعه و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه و به کارگیری فناوری های نوین، انتقال دانش فنی و حمایت از توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی درزمینه های تخصصی مرتبط با اهداف و وظایف شرکت با رعایت مصوبات کمیسیون .
3) ایجاد زمینه ارائه خدمات نوین پستی در چهارچوب مصوبات کمیسیون مذکور می باشد.
4) عضویت در نهادها و انجمن ها و اتحادیه های تخصصی ملی، منطقه ای و بین المللی و شرکت درمجامع، گردهمایی ها و همایش های مربوط، در زمینه های مرتبط با وظایف شرکت به نمایندگی ازطرف وزارت.
5) تأمین زیرساخت های لازم برای ارتقای امنیت خدمات پستی.
6) تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یابود، هماهنگ با فرهنگ و آرمان انقلاب اسلامی ایران، در جهت نشر و بیان مواضع آن در داخل و خارج ازکشور.
7) مدیریت نشانی مکان های کشور مبتنی بر بانک اطلاعاتی شناسه پستی ده رقمی موضوع قانون الزام اختصاص شماره ملی و شناسه پستی برای کلیه اتباع ایرانی .
8) ارائه خدمات صندوق پست فیزیکی_الکترونیکی در چهارچوب قوانین و مقررات.
9) انجام عملیات تجزیه و مبادلات کلیه مرسولات و محموله های پستی بین المللی در دفاتر مبادله بین الملل بر اساس مصوبات کمیسیون.
10) نظارت بر قبول، حمل و رهسپاری و توزیع کلیه مرسولات خرید و فروش اینترنتی و همچنین مدیریت وجوه حاصله در سطح داخلی و بین المللی به منظور تحقق شاخص های سرعت، دقت و امنیت مطابق استانداردهای تعیین شده.

• پاره ای از مواد قانونی اساسنامه شرکت پست :
ماده ۱- به منظور اعمال سیاست در زمینه برنامه ریزی تأسیس و تجهیز گسترش و بهره برداری واحدهای پستی هماهنگ با آخرین پیشرفت های تجربی و تکنولوژی ارتباطات و به مقصد تأمین و تعمیم خدمات پستی در سراسر کشور مرتبط با سایر کشورهای جهان به موجب این قانون شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که در این قانون اختصاراً شرکت نامیده می شود تشکیل می گردد شرکت وابسته به وزارت پست و تلگراف و تلفن است و تمام وظایف و اختیارات وزارت مذکور در امور پستی به آن تفویض می شود.
ماده ۲- شرکت دارای شخصیت حقوقی بوده وعملیات خدمات خود را طبق مفاد این قانون اساسنامه مربوط و قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های دولتی انجام خواهد داد مواردی که در قوانین و مقررات فوق الذکر پیش بینی نشده باشد طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.
ماده ۳- سرمایه اولیه شرکت ۵ میلیارد ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می‌شود و کلیه سهام آن متعلق به دولت خواهد بود.